Platform BK onderzoekt de rol van kunst in de samenleving en voert actie voor een beter kunstbeleid. Wij werken aan een betere waardering van de beeldende kunst en een sterkere positie van iedereen die binnen de sector werkzaam is.
Platform BK zet zich vanaf de oprichting in voor een eerlijk honorarium voor kunstenaars. Wij zijn voorvechter en mede-initiatiefnemer van de richtlijn voor kunstenaarshonoraria, die BKNL in 2017 namens de beeldende kunstsector introduceerde. De richtlijn beoogt de contractpraktijk tussen instellingen en kunstenaars te professionaliseren en draagt bij aan het verbeteren van de inkomenspositie van kunstenaars.
“A Call to Open Calls” arose out of a proposition to Platform BK by artists Alina Lupu and Michiel Teeuw, following Alina’s lecture on the subject at Buro Stedelijk, and built upon Stroom Den Haag’s collaboration with Conflictorium. The collaborative event was intended as a starting point from which to open up a conversation surrounding […]
16/11/2023
The renewed Guideline for Artists’ Fees was presented on November 2, 2023, which will apply from January 1, 2025. A major improvement for artists and an important step towards Fair Practice!
08/11/2023
The Algemene Rekenkamer conducted an research into the Fair Practice Code as a subsidy condition in the cultural sector. The conclusion is that awareness of the Fair Practice Code brings about change, but that there is no check on the implementation of the Fair Practice Code.
22/05/2023
The Federatie Beeldrechten presents the research report into the economic value of the image sector. The Federatie Beeldrecht is a partnership between BBK, BNO, BOK, DuPho, the Kunstenbond, NVJ/NVF, Pictoright and us Platform BK. Together we are committed to a better copyright position for creators. “Although it is clear that the use of images has […]
15/05/2023
|
---|
|
Bij onze debatten en onderzoeken publiceren we speciaal samengestelde readers die extra informatie en achtergronden bieden bij de betreffende onderwerpen. De readers worden o.a. gebruikt in het onderwijs. |