Platform BK onderzoekt de rol van kunst in de samenleving en voert actie voor een beter kunstbeleid. Wij werken aan een betere waardering van de beeldende kunst en een sterkere positie van iedereen die binnen de sector werkzaam is.
Platform BK zet zich vanaf de oprichting in voor een eerlijk honorarium voor kunstenaars. Wij zijn voorvechter en mede-initiatiefnemer van de richtlijn voor kunstenaarshonoraria, die BKNL in 2017 namens de beeldende kunstsector introduceerde. De richtlijn beoogt de contractpraktijk tussen instellingen en kunstenaars te professionaliseren en draagt bij aan het verbeteren van de inkomenspositie van kunstenaars.
Op 19 december 2023 organiseerde Platform Beeldende Kunst (PBK) de meet up Wat betekent dit voor de kunsten? bij W139 in Amsterdam. Dit verslag is geschreven door Jack Segbars.
22/04/2024
Een inleiding in de onstuimige opkomst van nieuwe filantropie in de Nederlandse beeldende kunst.
03/12/2023
Op 2 november 2023 is de hernieuwde Richtlijn Kunstenaarshonoraria gepresenteerd, die vanaf 1 januari 2025 zal gaan gelden. Een grote verbetering voor kunstenaars en een belangrijke stap naar Fair Practice!
08/11/2023
De Algemene Rekenkamer deed onderzoek naar de Fair Practice Code als subsidievoorwaarde in de cultuursector. De conclusie is dat de bewustwording van de Fair Practice Code verandering te weeg brengt maar dat er nog geen controle is op de uitvoering van de Fair Practice Code.
22/05/2023
De Federatie Beeldrechten presenteert het onderzoek rapport naar economische waarde beeldsector. De Federatie Beeldrechten is een samenwerkingsverband tussen BBK, BNO, BOK, DuPho, de Kunstenbond, NVJ/NVF, Pictoright en Platform BK. Wij zetten ons samen in voor een betere auteursrechtelijke positie van makers. “Hoewel duidelijk is dat het gebruik van beeld binnen de samenleving alleen maar is […]
15/05/2023
|
---|
|
Bij onze debatten en onderzoeken publiceren we speciaal samengestelde readers die extra informatie en achtergronden bieden bij de betreffende onderwerpen. De readers worden o.a. gebruikt in het onderwijs. |