Hieronder lees je de belangrijkste acties en ontwikkelingen.
Hieronder lees je de belangrijkste acties en ontwikkelingen.
We hopen dat dit nieuws je al heeft bereikt voordat je het hier op onze website leest, maar de btw verhoging is vooralsnog van de baan. De creatieve coalitie geeft meer informatie op het de creatieve community, waar iedereen die werkzaam is in de cultuur zich kan aanmelden om nog dichter op hun nieuws te zitten. Hieronder samengevat wat ze over het btw nieuws naar buiten hebben gebracht:
De Creatieve Coalitie heeft samen met ons en de andere leden in de afgelopen maanden geknokt en gestreden om de btw-verhoging op cultuur, kunst en lezen van tafel te krijgen. Er zijn krantenadvertenties geplaatst, peilingen uitgezet, video’s voor sociale media geproduceerd, brieven verstuurd, stickercampagnes gestart, een grote kassabonactie tijdens Prinsjesdag uitgerold en cultuurcampagnes gevoerd waaronder ‘Belast Mijn Publiek Niet’. Deze acties zorgden voor blijvende aandacht onder het publiek. Met succes. Uit opiniepeilingen bleek dat het publiek ons verhaal begon te omarmen. In het voorjaar steunde nog 49% van de Nederlanders de btw-verhoging, maar dit daalde snel naar slechts 20%.
De Tweede Kamer heeft nu in meerderheid besloten de btw-verhoging te willen terugdraaien op cultuur, sport, boeken en kranten (let op: niet op logies/hotels). Budgettair gezien is het terugdraaien van de btw-verhoging op ‘culturele goederen en diensten’ (zoals dat zo mooi heet) verreweg het omvangrijkst. Hier is een bedrag mee gemoeid van een slordige 953 miljoen euro per jaar aan lastenverzwaring.
Desalniettemin, de btw-verhoging is immers wel opgenomen in het Belastingplan (de verzamelwet van belastinginkomsten en uitgaven). In de wet staat dat de btw-verhoging dus door gaat. Toch kunnen we er vanuit gaan dat deze wordt teruggedraaid. Vorige week is in koortsachtig overleg tussen oppositiepartijen (die nodig zijn in de Eerste Kamer) en minister Eelco Heinen (Financiën) een ‘deal’ gesloten dat hij de btw-verhoging op cultuur, sport, boeken en kranten wil terugdraaien. Deze deal, gecoördineerd door Inge van Dijk (CDA), is in een motie gegoten en aangenomen.
Met andere woorden; op papier gaat de btw-verhoging dus nog door, maar in woord en daad ziet men er vanaf.
Dit blijft nog wel enigszins spannend. Tegen het voorjaar moet het kabinet 1,2 miljard euro vinden om de btw-maatregel te kunnen terugdraaien. De minister heeft toegezegd samen met de Tweede Kamer naar een alternatieve dekking te kijken. Een alternatieve dekking moet gevonden worden, anders staat deze afspraak wél op losse schroeven.
Maar wij zijn net als de Creatieve Coalitie positief over de uitkomst.
Ander onderwerp waar de Creatieve Coalitie zich ook voor inzet is de verplichte AOV, dit is vooralsnog de voortgang:
Zoals jullie wellicht hebben meegekregen; de verplichte AOV gaat terug naar de tekentafel! Dat is heel goed nieuws. De minister van Sociale Zaken & Werkgelegenheid gaat de kritiek verwerken op het wetsvoorstel dat o.a. wij als coalitie met elkaar hebben geuit. Ook geeft de minister in de brief een terugkoppeling van zijn gesprek met o.a. De Creatieve Coalitie. Met andere woorden; we zitten aan tafel!
Lees meer over deze onderwerpen op de Creatieve Community!