M

Profit / Non-profit

Wat zijn de gevolgen voor de kunstenaarspraktijk als non-profit en commercieel meer en meer in elkaar opgaan? Waar liggen de mogelijkheden om deze hybride kunstsector te verbeteren? Vanuit het streven naar fair practice binnen het kunstenlandschap, nodigt Platform BK uit tot het stellen van de vraag: Wie profiteert er eigenlijk van non-profit?

 

18/01/2017




Platform BK organiseert op 11 februari 2017 het debat Wie profiteert er van de non-profit kunstinstellingen? i.s.m. Intersections, Art Rotterdam.

Locatie: Van Nelle Fabriek in Rotterdam, Reflections Room
Datum: 11 februari 2017, 13:00 – 15:00 uur
Toegang: openbaar en gratis toegankelijk.
Voertaal: Nederlands
Host: Art Rotterdam | Intersections
Panelleden: Anke Bangma, Jaring Dürst Britt, Nous Faes, Noor Mertens, Reinaart Vanhoe & Rune Peitersen (moderator)

Kunstinstellingen zoals artist-run-spaces, projectorganisaties en presentatie-instellingen zijn stuk voor stuk non-profit. Ze hebben geen winstoogmerk en worden gedreven door artistieke en maatschappelijke doelstellingen en de overtuiging dat kunst en kunstenaars ontwikkeling en zichtbaarheid behoeven.

Intussen groeien non-profit en profit meer en meer naar elkaar toe in een kunstklimaat waar ondernemerschap en publieksbereik een verplichte norm zijn. Kunstinstellingen moeten private sponsors aan zich binden, eigen inkomsten genereren en investeren tegelijkertijd in kunstwerken die later de markt op gaan. Wat zijn de gevolgen van deze economisering van de non-profit instellingen? Wat blijft er over van waardes als artistiek experiment, vrije ruimte of kritisch geluid als deze niet direct verzilverd kunnen worden? Daarnaast is het kunstenveld meer hybride geworden door galeries met projectruimtes, commerciële kunstbeurzen met randprogrammering en projectorganisaties met programma’s die ook afstralen op het commerciële veld.

Hoe liggen de belangen tussen de commerciële en maatschappelijke kunstinstellingen, en wie is waar verantwoordelijk voor? Hebben non-profit instellingen voldoende slagkracht om zich blijvend in te zetten voor een vitale humuslaag in het kunstenveld, of zijn er te veel belanghebbenden om rekening mee te houden?

Wat zijn de gevolgen voor de kunstenaarspraktijk als non-profit en commercieel meer en meer in elkaar opgaan? Waar liggen de mogelijkheden om deze hybride kunstsector te verbeteren? Vanuit het streven naar fair practice binnen het kunstenlandschap, nodigt Platform BK uit tot het stellen van de vraag: Wie profiteert er eigenlijk van non-profit?


Anke Bangma is artistiek leider van TENT Rotterdam. Als conservator fotografie en hedendaagse kunst werkte zij de afgelopen jaren bij het Tropenmuseum in Amsterdam. Daarvoor was zij verbonden aan onder meer het Piet Zwart Institute en Witte de With Center for Contemporary Art, beide in Rotterdam.
Jaring Dürst Britt opende in 2015 samen met Alexander Mayhew een galerie in Den Haag. Voorheen was hij artistiek directeur van Nieuwe Vide in Haarlem en zakelijk leider bij Casco in Utrecht. Hij is tevens bestuurslid van De Zaak Nu, een Nederlandse belangenorganisatie die kunstenaarsinitiatieven en de presentatie-instellingen vertegenwoordigt.

Nous Faes is eigenaar van The Sociological Studio for Policy and Research. Ze is lid van de domeincommissie BKVA bij de Raad voor Cultuur, commissielid bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en bestuurslid van Rib Art Space. Eerder was ze directeur van MAMA in Rotterdam en werkte in uiteenlopende managementfuncties met en voor kunstenaars, ontwerpers en architecten.

Noor Mertens is directeur van Kunstverein Langenhagen. Daarnaast is ze intensief betrokken bij de Kunstvlaai, platform for experimental art spaces. Ze is tutor op de Minerva Academie in Groningen en schrijft regelmatig over kunst. Eerder was ze conservator moderne en hedendaagse kunst & stadscollectie bij Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en curator van Prospects & Concepts tijdens Art Rotterdam 2016. Daarvoor werkte ze voor Galerie Paul Andriesse en de Defares collectie.

Reinaart Vanhoe is kunstenaar. Zijn praktijk omvat allerlei samenwerkingen, zoals lesgeven op de Willem de Kooning academie. Hij was werkzaam bij DSPS/DEPLAYER in Rotterdam. Hij initieerde verscheidene video- en filmprogramma’s- en tentoonstellingen. Recent verscheen van hem Also-Space, From Hot To Something Else, een studie naar Indonesische kunstenaarsinitiatieven. Hij studeerde kunst zowel in België als in Nederland, onder meer aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam.

Rune Peitersen is beeldend kunstenaar en medeoprichter van Platform Beeldende Kunst. Naast zijn artistieke praktijk geeft Peitersen les op de St. Joost Kunstacademie in Den Bosch. Hij studeerde aan de Koninklijke Academie in Den Haag en aan het Frank Mohr Instituut in Groningen. Sinds 2001 is hij vertegenwoordigd door Galerie Ellen de Bruijne Projects in Amsterdam.

Met dank aan:




Over Platform BK

Platform BK onderzoekt de rol van kunst in de samenleving en voert actie voor een beter kunstbeleid. Wij vertegenwoordigen kunstenaars, curatoren, ontwerpers, critici en andere culturele producenten.


GERELATEERDE ITEMS