'Dit zijn onze Helden' op het Malieveld in Den Haag, 20 mei 2020. Foto door Sjoerd Knibbeler.
Zo trapten we, met het neerzetten van tien levensgrote beelden, de campagne ‘Dit zijn onze Helden’ af. De hoogte van elke sokkel werd bepaald door de hoogte van het salaris van elke held. De meeste sokkels stonden een meter boven de grond, maar eentje reikte tot in de wolken. Ook staat vanaf nu ditzijnonzehelden.nl online. Op de website zijn de beelden interactief, achter elk beeld staat een tekst met een sociaaleconomisch verhaal.
Wat is het nieuwe normaal voor onze helden?
Door de Corona-crisis dreigen veel mensen, bedrijven en zelfs hele sectoren om te vallen. Iedereen doet nu een beroep op de overheid, en dus op elkaar. Ineens draait alles om solidariteit; verplegers en vakkenvullers zijn helden, ons land is volgens Mark Rutte zelfs ‘diep socialistisch’. Tegelijkertijd is er een absurd contrast tussen de waardering die voor sommige beroepen wordt uitgesproken en de financiële waardering die daar tegenover staat.
Daarom maakten Platform BK en Yuri Veerman een beeld dat de huidige ongelijkheid weerspiegelt, op basis van de enorme verschillen in financiële waardering. Een beeld dat symbool staat voor het oude normaal en richtinggevend kan zijn voor het nieuwe en onbekende normaal. Dit beeld is ‘Dit zijn onze Helden’.
‘Dit zijn onze Helden’ is dus gelanceerd om iedereen – en vooral onze beleidsmakers – eraan te herinneren dat de welvaart in Nederland oneerlijk wordt verdeeld. De waarde die mensen aan de samenleving toevoegen via het werk dat ze doen, staat te vaak niet in verhouding tot de beloning die ze daarvoor krijgen. Zowel aan de onder- als de bovenkant. Misschien omdat we er langzaamaan aan gewend raken; als de vloer scheef is, ga je zelf ook een beetje scheef lopen, dan lijkt het net alsof het recht is. Maar dat is het niet. Onze eis is daarom simpel: geef onze helden wat ze verdienen! Niet met mooie woorden applaus, maar met het salaris dat een held verdient.
Initiators en partners
‘Dit zijn onze Helden’ is geïnitieerd door Platform BK en Yuri Veerman. De campagne is gemaakt in samenwerking met en met steun van onze partners:
● FNV Schoonmaak en Migrant Domestic Workers
● FNV voor Mediamakers
● FNV #voor14
● Creatieve Coalitie
● Maakhaven
● BankGiro Loterij Fonds
● Pictoright Fonds
● X-Y Actiefonds
● VDG de la Roy
● Arts Collaboratory Covid-19 Solidarity Fund, verstrekt door Casco Art Institute: Working for the Commons.