Platform BK onderzoekt de rol van kunst in de samenleving en voert actie voor een beter kunstbeleid. Wij werken aan een betere waardering van de beeldende kunst en een sterkere positie van iedereen die binnen de sector werkzaam is.
Platform BK zet zich vanaf de oprichting in voor een eerlijk honorarium voor kunstenaars. Wij zijn voorvechter en mede-initiatiefnemer van de richtlijn voor kunstenaarshonoraria, die BKNL in 2017 namens de beeldende kunstsector introduceerde. De richtlijn beoogt de contractpraktijk tussen instellingen en kunstenaars te professionaliseren en draagt bij aan het verbeteren van de inkomenspositie van kunstenaars.
It is time to debunk the myth of cultural entrepreneurship. Cultural entrepreneurship is a vague concept that transfers structural problems to invidual artists and is often at odds with fair practice.
16/12/2022
10 December is International Human Rights Day. On this occasion, artist Himmelsbach (1983) offers free sets of posters from his art project ‘A Paper Monument for the Paperless’ as an open-source .pdf. Print these portraits on December 10th and hang them to be seen, to contribute to Human Rights Day.
09/12/2022
Art writers know: art writers are underpaid. What makes fair practice in this field so elusive? Where is the system failing, and what can we do better?
01/11/2022
A plea for a renewed understanding of artist studios as ‘social real estate’, and for forms of ownership and governance that underpin this understanding.
04/10/2022
Gender-based discrimination and violence are considered to be widespread issues in the arts. What can be done? Martina Denegri shares urgent steps to overcome the unsafety in three different sections: the origins of womxn artists’ historical invisibility, sexual harassment in art education, and the lack of womxn’s representation in the arts.
25/07/2022
Patronage: as artists, we may not be directly involved, but we do observe a number of developments up close.
08/07/2022
|
---|
|
Bij onze debatten en onderzoeken publiceren we speciaal samengestelde readers die extra informatie en achtergronden bieden bij de betreffende onderwerpen. De readers worden o.a. gebruikt in het onderwijs. |